Rekruttering av pasienter er en av de største utfordringene i klinisk forskning. For å kunne evaluere resultatene av en klinisk studie vitenskapelig, må både antall deltakere og de spesifikke inkluderings- og ekskluderingskriteriene defineres nøyaktig av forskerne på forhånd.
På grunn av forskning på avanserte behandlingsformer og behandling av sjeldne sykdommer blir studiekriteriene også stadig mer spesifikke. Det er derfor ofte vanskelig å finne pasienter som oppfyller de spesifikke kriteriene for en studie.
Bare omtrent én av fem kliniske studier finner nok deltakere innenfor den forhåndsdefinerte tidsrammen.
Forsinkelser i gjennomføringen av kliniske studier fører til forsinket godkjenning av legemidler, forsinket markedslansering og økte kostnader for de respektive forskningsprosjektene. Som et resultat må pasientene til slutt vente lenger på nye behandlingsalternativer.
Manglende bevissthet og kunnskap om klinisk forskning
En av hovedårsakene til dette problemet er manglende bevissthet og informasjon om kliniske studier blant allmennheten. Til tross for de mange hindringene viser undersøkelser at det er stor interesse blant pasienter for å delta i studier.
«3 av 4 pasienter vet ikke hvordan de skal finne en klinisk studie. For å overvinne dette hinderet, satser forskere og farmasøytiske selskaper i økende grad på nye strategier for å nå potensielle deltakere.
En effektiv metode er å samarbeide med et pasientrekrutteringsselskap som James Lind Care, som faciliterer pasientfellesskap, blant annet Fellesskap For Medisinsk Forskning, som fungerer som et viktig bindeledd mellom pasienter og forskningsmiljøet.
I tillegg gir digitale teknologier nye muligheter for å komme i kontakt med pasienter. Sosiale medier som Facebook og Instagram gjør det mulig for forskere å nå et bredere publikum og dele relevant informasjon om klinisk forskning.
Den endelige medisinske vurderingen og beslutningen om deltakelse i studien ligger alltid hos legen og pasienten.
Fremme aksept for kliniske studier
En annen tilnærming er å øke bevisstheten om kliniske studier blant allmennheten. Medisinsk forskning og dens innvirkning på helsevesenet bør være mer til stede i media for å fremme forståelse og aksept av studier.
Ved å inkludere personer som allerede har deltatt i forskning, kan man dele erfaringer fra virkeligheten. Dette kan gi verdifull innsikt til interesserte pasienter og bidra til å informere om en beslutning om mulig deltakelse.
Samarbeid med pasientorganisasjoner er også viktig. De kan spille en avgjørende rolle i å øke bevisstheten om kliniske studier og kan bidra til å redusere fordommer mot klinisk forskning ved å dele transparent informasjon.
Åpenhet bidrar til informerte beslutninger
I tillegg til rekrutteringen i seg selv er det viktig å gi detaljert informasjon om kliniske studier. Forståelig pasientinformasjon, klare forklaringer av studiens mål og informasjon om potensielle risikoer og forventede fordeler bidrar til at pasientene føler seg godt informert og trygge når de tar en beslutning om å delta.
«Hver eneste pasient i forskning er viktig, for uten disse pasientene ville forskningen stått stille og det ville ikke vært noen nye behandlingsmetoder. En stor takk til alle som ønsker å delta!» forklarer forskningssykepleier Vera Gordon.
Samlet sett er pasientrekruttering til klinisk forskning fortsatt en utfordring, men integrering av digitale teknologier gir nye muligheter. Fellesskap For Medisinsk Forskning har som oppdrag å bygge bro mellom vitenskap og pasienter og bidra til raskere og mer effektiv utvikling av nye behandlinger.